† A kincstár legöregebb tárgya egy ovális metszett hegyikristály, melyet 870 körül készítettek az ausztriai
Metzben, így már több, mint 1145 éves!
† A kincstár legfiatalabb tárgya az a kehely, mely Szent II. János Pál pápa adományaként került Esztergomba
1991-ben.
† Az esztergomi bazilika építésénél egészen a Várhegy szikla alapzatáig ástak le, hogy biztosítsák az épület
stabilitását. A kupolát tartó falak vastagsága az altemplomban 17 méter!
† A kincstár legrégebbi liturgikus textíliája, az oltár előlapként használt ún. Anjou kárpit, mely 1370 körül
készült.
† A bazilika legnagyobb harangja 5827 kg. Ez körülbelül egy afrikai nőstény elefánt súlyának felel meg.
† A bazilika magassága 100 méter, vagyis 18 zsiráfnak kellene egymás fejére állnia, hogy elérjék az épület
tetejét.
† A kincstárban található a legtöbb olyan tárgy, melyet a magyar királykoronázások alkalmával használtak.
† A Kincstárban látható bársony miseruhák alapanyaga a hajszál vékonyságú selyemszál. A selyemszál a
selyemhernyók egyik természetes állapotának, a bábállapotnak a terméke. Ekkor a kb. hat héten át –
kizárólag eperfalevéllel – táplálkozó hernyó 2-3 hétre bebábozódik, selyemgubót szőve maga köré.
Egy-egy ilyen selyemgubóról kb. 800-1000 méternyi hajszál vékony nyers selyemszál gombolyítható le.
Ezt is, valamint a megtisztított, finom szálat is használják selyemszövésre.
† A színes miseruhák elkészítése a selyemszál megfestésével kezdődött. A selyemszálak festésének titkát és
receptjét minden itáliai városállam szigorúan őrizte. A 15. század végén Firenzében a legdrágább színek
közé tartozott a legalább kétszer, a bíbortetű festékanyagából készített fürdőben festett bíborvörös szín,
a különleges verdebruno (zöldesbarna), valamint az ún. alessandrino, a vörös és kék festéséből létrejött
erőteljes lila szín.
† A bársony a selyemszövetek egy speciális változata, amikor a vetülékfonalak fölé fémből készült vetüléket
helyeznek el. Szövéskor a láncfonal e fölött hurkokat képez. A nyírott bársony a hurkok felvágásával, a hurkos
bársony pedig a hurkok érintetlenül hagyásával keletkezik.
† A színezett bársonyt különleges esetekben aranyszállal is átszőtték. A Kincstárban több olyan miseruha van,
aminek gyönyörű bársonyát aranyszálból képzett hurkok teszik még díszesebbé. Ezek közül messze kitűnik a
Fojnicai kazula, a Mátyás miseruha és az ún. Báthory miseruha, amelyek nagy részét ilyen, arany vagy
aranyozott ezüstből készült fémszál hurkok borítják.
† A bazilika építésénél számos technikai újdonságot alkalmaztak, például Magyarországon itt használtak először
üreges téglát.
† A bazilika szobrai közül a legelsők 1831-ben kerültek a helyükre (Szent István vértanú szobra, illetve Károly
Ambrus síremléke), a legutolsó 1915-ben (a Kassai Vértanúk szobra).
† A bazilikában az altemplom és a Szent István kápolna készült el a leghamarabb - 1831-ben - a legkésőbb a
déli torony és az oszlopcsarnok – 1869-ben.
† A bazilika építése 47 évig tartott: 1822-ben tették le az alapkövet, 1869-ben a zárókövet.
† Ha összeszámolnánk a bazilika belső tereit díszítő szobrokat, domborműveket, akkor angyalokból
találnánk a legtöbbet – csak az orgonánál 16-ot találhatsz belőlük.
† Az esztergomi bazilika neve és hossza be van vésve a római Szent Péter katedrális padlózatába:
BASILICA CATHEDRALIS ESZTERGOM néven a Ferrarai katedrális és a Padovai Szent Jusztinián
templom között.
† A bazilika belseje rejti a XVI. században épült Bakócz-kápolnát, mely bravúros módon kerül ide eredeti
helyéről: Packh János építőmester 1600 darabra fűrészeltette, majd új helyén, mint egy óriási építőjátékot
újra összeillesztették a darabokat, így lett a bazilika baloldali kápolnája.
† Az ún. Fojnicai kazula eredeti alakjában Mátyás király trónkárpitja volt. Párdarabja, eredeti formájában
ma a Magyar Nemzeti Múzeum kiállításán látható.
† Négy esztergomi érsek munkája kellett ahhoz, hogy a bazilika felépüljön. Az oszlopcsarnokban mindegyikük
címerét megtalálhatod. A címerük alatti felirat megsúgja, hogy ki melyik szakaszt végezte az építkezésből:
Rudnay Sándor – coepit – elkezdte.
Kopácsy József – continuavit – folytatta.
Scitovszky János – consecravit – felszentelte.
Simor János – consummavit – befejezte.
† A Kincstár több műtárgya korábban az uralkodói kincstárat gazdagította, és feltehetően ajándékozás útján
került az esztergomi érsek tulajdonába. Így többek között a Mátyás kálvária, Zsigmond király nagyobbik
szarvserlege, Zsigmond király kisebbik szarvserlege, a Corvin szarvserleg, a Fojnicai kazula, a kis hegyikristály
só- később ereklyetartó.
† A miseruhák díszeként rögzített hímzett keresztek egy négyzetdeciméterén 8-10 féle hímzésfajta is
megtalálható.
† A középkori ember számára nem csak az arany, az ezüst és a drágakövek jelentették a kincs, az értékes
mestermunka alapanyagát, hanem minden olyan természetben található anyag, ami szépségével,
színével, különlegességével kitűnt. A Főszékesegyházi Kincstár kiállításán is látható gyöngyházból készült
csodálatos faragvány, ami Mária halálát ábrázolja; található borostyánból faragott függő, a Keresztrefeszített
Krisztus ábrázolásával.
† A bazilika - eredeti tervei szerint - a hozzá csatlakozó épületekkel az egész Várhegyet elfoglalta volna. A
kincstárban megnézheted az eredeti tervek alapján készült óriás makettet is.